Registr oznámení
Registr oznámení o činnostech, oznámení o majetku a oznámení o příjmech, darech a závazcích
Registr oznámení o činnostech, oznámení o majetku a oznámení o příjmech, darech a závazcích, dle zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů (dále jen „registr“), ukládá veřejným funkcionářům oznamovat skutečnosti, které umožňují veřejnou kontrolu majetku nabytého za dobu výkonu funkce a dalších příjmů, darů nebo jiného prospěchu, získaných za dobu výkonu funkce, případně finančních závazků, které veřejný funkcionář má.
Registr je veřejný a každý má právo do něj bezplatně nahlížet a pořizovat si z něj opisy a výpisy. Registr je uložen u starosty obce, který vede evidenci o nahlížení do registru. Nahlížení do registru je možné i v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě. Evidenci dálkových přístupů do registru vede odbor organizační a správní.
Povinnost podat oznámení o činnostech, majetku, příjmech, darech a závazcích dle zákona č. 159/2006 Sb. vznikne současným veřejným funkcionářům nejdříve za rok 2007, přičemž lhůta k podání je do 30. června 2008. Do té doby bude registr obsahovat pouze oznámení veřejných funkcionářů, kteří ukončili výkon funkce.
K nahlížení do registru v elektronické podobě je nutno získat přístupové jméno a heslo, které udělí příslušný obecní úřad.
Doporučený postup k vydání uživatelského jména a hesla:
- seznámit se s podmínkami vydání uživatelského jména a hesla, viz tato stránka,
- osobně se dostavit k vydání do registračního místa, tj. do kanceláře obecního úřadu v úředních hodinách
- předložit občanský průkaz, na jehož základě bude zájemci předložena „Žádost o nahlížení do registru oznámení“, kterou žadatel podepíše, čímž potvrdí souhlas s podmínkami, za kterých mu bude uživatelské jméno a heslo přiděleno,
- žadateli bude přiděleno uživatelské jméno a heslo k nahlížení do registru v elektronické podobě,
- toto uživatelské jméno a heslo opravňuje po dobu, na které bylo vystaveno, nahlížet do registru na stránkách obce z libovolného počítače připojeného k veřejné datové síti.
Poučení:
Sdělit třetí osobě uživatelské jméno a heslo k nahlížení do registru je zakázáno a je přestupkem, za který lze udělit pokutu do výše 100 000 Kč.
Dále je přestupkem používání nebo další zpracování údajů vedených v registru k jinému účelu než ke zjištění případného střetu zájmů při výkonu funkce veřejného funkcionáře.
O každém nahlédnutí do registru se automaticky provede záznam s uvedením data, času a předmětu dotazu, případně požadovaného dokumentu.
Podmínky udělení uživatelského jména a hesla:
Uživatelské jméno a heslo k přístupu k registru se vydává na základě příslušných ustanovení
(§ 13, odst. 5) zákona č. 159/2006 Sb.
Evidenční orgán si vyhrazuje právo zrušit či zablokovat uživatelské jméno a heslo pokud má důvodné podezření, že byly porušeny podmínky, za kterých bylo vydáno, zejména pokud bylo sděleno třetí osobě.
Podáním „Žádosti o nahlížení do registru oznámení“ žadatel souhlasí se zpracováváním osobních údajů a to na dobu nejméně pět let po ukončení platnosti přiděleného uživatelského jména, viz článek „Ochrana osobních údajů“.
Žádost o nahlížení do registru oznámení
Technické podmínky nahlížení do registru:
Dokumenty v registru jsou uveřejňovány jako dokumenty PDF. K jejich prohlížení je nutný prohlížeč, např. Adobe Acrobat Reader, který lze zdarma získat např. na stránkách Adobe na následující adrese: http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep.html
Ochrana osobních údajů:
Dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, není obecní úřad jako správce registru povinen podat Úřadu na ochranu osobních údajů oznámení o zpracování osobních údajů, neboť povinnost zpracovávat osobní údaje vznikla na základě zvláštního zákona, č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.
Zákon o ochraně osobních údajů v tomto případě stanoví, že údaje oznámení musí být zveřejněny.
- Správce databáze osobních údajů
Obecní úřad
- Účel zpracování
Evidence osob nahlížejících do registru, dle § 13, odst. 2, 4 a 5 zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.
- Kategorie subjektů údajů a osobních údajů, které se těchto subjektů týkají
Adresní a identifikační údaje.
- Rozsah zpracovávaných údajů
Jméno nebo jména, příjmení subjektu údajů, dále jeho rodné číslo, adresa trvalého bydliště, číslo a typ dokladu, na základě něhož byly údaje ověřeny.
Osobní údaje jsou zpracovány se souhlasem subjektu údajů.
- Kategorie subjektů údajů
Zákazníci (klienti) oznamovatele, členové oznamovatele, zaměstnanci oznamovatele.
- Zdroje osobních údajů
Přímo od subjektů údajů.
- Popis způsobu zpracování osobních údajů
Manuální a automatické zpracování vlastními zaměstnanci.
- Příjemce nebo kategorie příjemců, kterým jsou osobní údaje zpřístupněny či sdělovány
Nebudou jiní příjemci.
- Předpokládané předání osobních údajů do jiných států
Nebude docházet k předání osobních údajů do jiných států.
- Popis opatření k zajištění požadované ochrany osobních údajů podle § 13 zákona č. 101/2000 Sb.
Manuální zpracování: fyzická ochrana dokumentů.
Automatizované zpracování: přístupová práva.
Zákony, struktura a formát formuláře registru oznámení
Zákon 216/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů
Struktura a formát formuláře pro podávání oznámení – soubor ve formátu .pdf